img
img
Tarih Ders Kitaplarında Öteki Kurgusu 1930 lı Yıllar Üzerine Bir Değerlendirme    
Yazarlar (1)
Prof. Dr. Tercan YILDIRIM Prof. Dr. Tercan YILDIRIM
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
İnsanlar tarihin her döneminde başkalarıyla benzerlikler ve farklılıklar üzerinden bir kimliğe sahip olmuşlardır. Bu kimliğin en önemli işleviyse güncel hayata tutunmayı ve toplumsal değerlere uyum sağlamayı kolaylaştırmak olmuştur. Aynılıkları bulmaya dönük bu süreçte aslında “başkalarından farklı olunduğu” ön kabulünden yola çıkılmaktadır. İhtiyaç duyulan bu farklılıklar kimliğe sağlam ve tutarlı bir alan oluşturur. Burada birey, kendini tanımlamak için ne olduğunu değil ne olmadığını temel almaktadır. Bunun içinde genellikle neredeyse tüm olumsuz değerleri üzerinde toplayan “öteki” ne ihtiyaç duyulmaktadır. Ulusdevlet tarih öğretimiyle toplumsal bellekte yer almasını istediği her türlü değeri, olumlu ve olumsuz yargıları, ötekilere dair imgeleri oldukça planlı ve programlı bir şekilde öğrencilere aktarır ve makbul vatandaşlar hedefler. Bu bağlamda çalışmada 1930’lı yıllardaki lise tarih ders kitaplarında “öteki” kurgusunun nasıl ve hangi amaçlara yönelik inşa edildiği ele alınmıştır. Araştırmanın yöntemi nitel içerik ve doküman analizine dayanmaktadır.“Öteki” kategorisi “Osmanlı geçmişi”,“iç ve dış düşman” ana temaları üzerinden incelenmiştir. Osmanlı geçmişine dair bulgular, Türklük vurgusu, padişahların şahsi özellikleri, ihanet söylemi, halifelik, ulema kesimi, eğitim-öğretimin niteliği, bozuk düzen, kadın hürriyeti gibi yardımcı temalar üzerinden verilmiştir. İç düşman kategorisine dair bulgular Padişah ve İstanbul Hükümeti, mürteciler, Hristiyan Azınlıklar ve Şark Vilayeti Türkleri başlıkları üzerinden değerlendirilmiştir. Dış düşman kategorisinde ise Avrupalılar, Araplar ve Yunanlılar yer almaktadır. Çalışmanın konusu ile ilgili tarihsel anlatılar doğrudan …
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli uluslarası dergilerde yayınlanan tam makale
Dergi Adı Türk Tarih Eğitimi Dergisi
Dergi ISSN 2147-4516
Dergi Tarandığı Indeksler ebsco
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 05-2014
Cilt No 3
Sayı 1
Sayfalar 62 / 89
Doi Numarası 10.17497/tuhed.73581
Makale Linki http://www.tuhed.org/article/view/5000016552