Yazarlar |
Tercan YILDIRIM
Giresun Üniversitesi, Türkiye |
Ahmet Şimşek
Sakarya Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
20. yüzyılın ortalarına doğru Türkiye Cumhuriyeti, ulus inşa sürecine girmiş bulunuyordu. Yeni ve modern bir toplumyaratmak için eğitim sistemini yeniden inşa etti. Bu kapsamda,tarih eğitiminin ana hedeflerinden biri "ulusal kimlik" oluşturmakve dil eğitimi olduğu gibi, bir de "etnik köken ve dile dayalı bir aidiyet duygusu" yaratmak oldu. Bu kimliklendirme sürecinin enönemli yanlarından biri de geleneksel dinî kimlik yapısından laikbir kimliğe geçiş yapmaktı. Laik bir kimlik inşası içinse derskitaplarında dinî düşünce çeşitli şekillerde tartışmaya açıldı. Buçalışmada dönemin etkili tarih eğitimi araçlarından olan TürkTarihinin Ana Hatları Methal Kısmı ve Tarih I -IV derskitaplarında görülen dini tartışmaların niteliği ve bu türtartışmaların nedenleri ele alınmıştır. Bu amaçla bahsi geçen lisetarih ders kitapları nitel içerik analizine tabi tutulmuştur.. Bahsigeçen ders kitaplarında İslam ve din olgusu üzerinde yapılandeğerlendirme kurgusunun yanında bu kurgu tarafındanyansıtılan fikri altyapıya da odaklanılmıştır. Lise tarih derskitaplarında dini tartışmalara yer verilmesinin uygunluğu tariheğitimi açısından tartışılmıştır. Sonuç olarak, incelenen derskitaplarında dinî düşünceden pozitivist, natüralist, Darwinist vb.din dışı söylemler vasıtasıyla sıyrılmaya çalışıldığı gözlenmiştir. Ayrıca irtica ve dini siyasete alet etme gibi söylemlerleöğrencilerde vazife bilinci oluştur ulmak istenmiştir. Bu gibiyaklaşımların dönemin siyasi ve ideolojik tercihleri ile paralelolarak laik bir toplumsal kimlik inşa etmek amaçlandığısöylenebilir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Eğitim ve Biim |
Dergi ISSN | 1300-1337 |
Dergi Tarandığı Indeksler | SSCI |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 05-2015 |
Cilt No | 40 |
Sayı | 179 |
Sayfalar | 323 / 340 |
Doi Numarası | 10.15390/EB.2015.4246 |
Makale Linki | http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/4246 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 6 |
Google Scholar | 14 |