img
Erken Cumhuriyet Döneminde “Biz”in İnşası: Tarih Ders Kitapları Üzerine Bir Değerlendirme    
Yazarlar
Doç. Dr. Tercan YILDIRIM Doç. Dr. Tercan YILDIRIM
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Ahmet Şimşek
İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Türkiye
Özet
Modern ulusal kimlik geleneksel kimlik yerine yeni bir üst-kimliğe ihtiyaç duyar. Ortak kültürel değerler, anılar ve davranış kodları yeniden tanımlanmıştır. Modern ulusal devletler bahsi geçen yeni kimlik ve kültürü kazandırmak için eğitimden yararlanırlar. Özellikle, tarih dersleri bu misyonu temel bir amaç olarak benimsemiştir. Bu çalışmada Türkiye'de 1930'lu yıllardaki lise tarih ders kitaplarında "biz" inşasının nasıl ve hangi amaçlara yönelik inşa edildiği ele alınmıştır. Araştırmada nitel içerik ve doküman analizi kullanılmıştır. Elde edilen veriler, "medenilik söylemi", "ırk ve köken", "millî seciye", "ortak dil" ve "tarihi ve kutsal vatan" temaları üzerinden incelenmiştir. Çalışmada, ulus-devletlerin amaçladığı türdeş toplum için tarih öğretimi vasıtasıyla ortak mekân, köken, dil ve kültürel değerler üzerinden bir birliktelik yaratılmasının amaçlandığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum 1930'lu yılların ruhu bakımından dünyadaki gelişmelere paralel olarak değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 1301-9058
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 03-2017
Cilt No 37
Sayı 1
Sayfalar 367 / 382
Makale Linki http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 3
Google Scholar 44

Paylaş