Yazarlar |
Tercan YILDIRIM
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Ahmet Şimşek
İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Türkiye |
Özet |
Modern ulusal kimlik geleneksel kimlik yerine yeni bir üst-kimliğe ihtiyaç duyar. Ortak kültürel değerler, anılar ve davranış kodları yeniden tanımlanmıştır. Modern ulusal devletler bahsi geçen yeni kimlik ve kültürü kazandırmak için eğitimden yararlanırlar. Özellikle, tarih dersleri bu misyonu temel bir amaç olarak benimsemiştir. Bu çalışmada Türkiye'de 1930'lu yıllardaki lise tarih ders kitaplarında "biz" inşasının nasıl ve hangi amaçlara yönelik inşa edildiği ele alınmıştır. Araştırmada nitel içerik ve doküman analizi kullanılmıştır. Elde edilen veriler, "medenilik söylemi", "ırk ve köken", "millî seciye", "ortak dil" ve "tarihi ve kutsal vatan" temaları üzerinden incelenmiştir. Çalışmada, ulus-devletlerin amaçladığı türdeş toplum için tarih öğretimi vasıtasıyla ortak mekân, köken, dil ve kültürel değerler üzerinden bir birliktelik yaratılmasının amaçlandığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum 1930'lu yılların ruhu bakımından dünyadaki gelişmelere paralel olarak değerlendirilmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 1301-9058 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 03-2017 |
Cilt No | 37 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 367 / 382 |
Makale Linki | http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/ |