img
Öğrenciler ve Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Programdaki Becerilere İlişkin Beceri Hiyerarşileri, Gerekçeleri ve Önerileri      
Yazarlar
 Tekin ÇELİKKAYA Tekin ÇELİKKAYA
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
 Tercan YILDIRIM Tercan YILDIRIM
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Mutlu Kürümlüoğlu
Özet
Her öğrencinin ve öğretmenin önemsediği farklı beceriler vardır. Bu araştırmada diğer çalışmalardan farklı olarak 8.sınıf öğrencileri ile sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler programında var olan 27 beceri içinden ilk 5 beceri tercihini sıralamaları, bu becerileri niçin seçtikleri istenmiş olup bu becerilerin öğretim yöntemine ilişkin önerilerde bulunmalarını istenmiştir. Bu noktada öğretmenlerin ve öğrencilerin sahip oldukları beceri dünyasının profilini çıkarabilmek için onların beceri hiyerarşilerini bilmemiz önem arz etmektedir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen ve gönüllük esasına dayalı olarak Sivas ilinde görev yapan Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinden 39 kişi ve ortaokul 8. Sınıf öğrencilerinden 131 kişi örneklemi oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan yapılandırılmış görüşme formu açık uçlu 3 sorudan oluşmaktadır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi türlerinden tümevarımcı analiz kullanılmıştır. Sonuç olarak; toplamda ilk beş sıralamada en çok yer alan becerilere bakıldığında öğrenciler ile öğretmenlerin ilk beşte sıraladıkları becerilerin üçü olan iletişim, empati ve problem çözme becerileri aynıdır. Çocukların Sosyal bilgiler programında var olan becerileri kimden kazanmaları gerektiği konusunda hem çocuklar hem de öğretmen ilk beş beceri için de aileden ve öğretmenden kazanılması gerektiği yönündeki fikirlerine ek olarak öğrenciler çevre, arkadaş ve Atatürk’ten öğretmenler ise eğitim uzmanından kazanılması gerektiğini ifade etmişlerdir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi
Dergi ISSN 1694-7215
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2019
Cilt No 8
Sayfalar 113 / 134
Doi Numarası 10.33206/mjss.482103
Makale Linki http://dergipark.gov.tr/doi/10.33206/mjss.482103