img
img
Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Kazandırılması Hedeflenen Alan Becerilerine Kitaplarda Yer Verilme Durumu   
Yazarlar (2)
Prof. Dr. Tekin ÇELİKKAYA Prof. Dr. Tekin ÇELİKKAYA
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Mutlu Kürümlüoğlu
Devamını Göster
Özet
Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi türlerinden tümevarımcı analiz kullanılmıştır. Kitaplardan toplanan veriler  7 tema ve 21 alt temada altında incelenmiş olup temalara ait  bulgular tablolarda gösterilmiş olup bu temalara ait alt temalar da tabloların altında açıklama olarak verilmiştir. Beceri ve beceri eğitimine ilişkin bilgi aktarımına öğretmen kılavuz kitaplarında 4. sınıfta yer verilmemişken 5.6. ve 7.sınıflarda ise  becerinin tanımı ile doğrudan kazandırılacak olan becerilerin isimlerine yer verilmiş olup bu becerilerin neleri kapsadığı ve nasıl öğretilmesi gerektiğine ilişkin bir bilgiye yer verilmemiştir Mekanı algılama becerisi  programda   4.sınıfta mekanı algılama ile tablo, diyagram ve grafik okuma ,6. Sınıfta harita ve atlas kullanımı ve 7. Sınıfta ise grafik hazırlama  becerisi olarak  alan becerileri içinde en fazla yer verilen beceridir. Bu beceriye sadece 5.sınıfta yer verilmemiştir. Sosyal katılım becerisine programda 5. ve 6. sınıfta yer verilmiştir. Programda gözlem becerisine 5. Sınıfta, Değişim ve Sürekliliği algılama, Zaman ve Kronolojiyi Algılama ve empati becerilerine ise sadece 7.sınıfta bir kez yer verilmiştir.  Sonuç olarak ortaokul sosyal bilgiler dersine ait alan becerilerinden mekanı algılama, gözlem , tarihsel olguları ve yorumları ayırt etme becerileri iyi şekilde aktarılırken, tablo, diyagram ve grafik okuma, sosyal katılım ve grafik hazırlama becerisinin ise yeterli düzeyde aktarılmadığı görülmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale
Dergi Adı Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Dergi ISSN 1304-429X
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2017
Cilt No 14
Sayı 40
Sayfalar 141 / 158
Makale Linki http://dergipark.gov.tr/download/article-file/394638
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Google Scholar 20

Paylaş