img
Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi   
Yazarlar
Doç. Dr. Şükran UÇUŞ GÜLDALI
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırma sınıf öğretmeni adaylarının ve okul öncesi öğretmeniadaylarının "Özel Eğitim" kavramına yönelik sahip oldukları algılarımetaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitelaraştırma desenlerinden olgubilim desenine göre düzenlenmiştir. Buaraştırma 2015-2016 akademik yılın güz döneminde Ahi Evran ÜniversitesiEğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı ve Okul Öncesi Eğitimi AnabilimDalında lisans eğitimi görmekte olan özel eğitim dersi almış 93 (43 erkek ve50 kız) son sınıf öğretmeni adayı ve 62 (22 erkek ve 40 kız) son sınıf okulöncesi öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Veriler öğretmen adaylarından"Özel eğitim ...... gibidir, çünkü ......" ifadelerin tamamlamasıyla eldeedilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş veyorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre "Özel Eğitim" kavramı için sınıföğretmeni adayları 77, okul öncesi öğretmen adayları 41 geçerli metaforüretmiştir. Üretilen bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri ve benzetmeyönleri dikkate alınarak kategorileştirilmiştir. Bu işlem sonucunda "ÖzelEğitim" kavramı için hem okul öncesi hem de sınıf öğretmeni adaylarınınmetaforları altı kategori altında toplanmıştır. Öğretmen adaylarının "ÖzelEğitim"e ilişkin genel olarak algılarının olumlu yönde olduğu görülmüştür.Okul öncesi öğretmeni adayları en çok "Güçlendirici ve Onarıcı Olarak ÖzelEğitim" ve "Toplumsal Bilinç Sağlama Olarak Özel Eğitim" kategorilerindemetafor üretirlerken, sınıf öğretmeni adayları ise, "Dikkat, Özveri ve ÇabaÜrünü Olarak Özel Eğitim" kategorisinde en çok metaforu üretmiştir.Öğretmen adaylarının "Özel Eğitim" kavramına yönelik oluşturduklarımetaforlar içinde "Güç ve Zor olan Bir Yapı Olarak Özel Eğitim"kategorisinde olumsuz nitelikte metaforlara da rastlanılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2016
Cilt No 6
Sayı 2
Sayfalar 360 / 388
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 11

Paylaş