Yazarlar |
Aslan Kahraman Erhal
|
Sena Kabave Kılınçarslan
|
Şeyma Korkmaz
|
Muhammet Hüseyin Çetin
|
Özet |
Hava taşıtlarında kullanılan yapısal elemanların tasarımı, malzeme seçimi, üretimi ve montajı havacılık endüstrisinin kritik problemleridir. Bu çalışma, mukavemet, maliyet ve ağırlık parametreleri dikkate alınarak uçak bal peteği panellerinin birleştirme yöntemlerinin seçimini optimize etmeyi amaçlamaktadır. Panel tipi, panel kalınlığı ve birleştirme yöntemleri giriş parametreleri olarak, kopma kuvveti, yer değiştirme, maliyet ve ağırlık çıktı parametreleri olarak belirlenmiştir. L ve T tipi paneller için tenon-mortise, çift taraflı braket, tek taraflı braket ve ekstrüzyon birleştirme yöntemleri araştırılmıştır. Panel kalınlıkları standartlara göre 10 mm ve 22 mm olarak belirlenmiştir. Mekanik davranışlarını incelemek amacıyla numunelere çekme testi ve sonlu eleman analizi uygulanmıştır. Panellerin ağırlığı ve maliyeti süreç analizi ile belirlenmiştir. Elde edilen bulgular, çok kriterli karar verme ve yanıt yüzey analizi yöntemlerine göre optimize edilmiştir. Analizde, çekme dayanımı maksimizasyonu, yer değiştirme, maliyet ve ağırlık minimizasyonu hedef fonksiyonlar olarak belirlenmiştir. Çalışma sonunda her iki tip panel için optimum kalınlık değeri 22 mm, optimum birleştirme yöntemi ise tenon-mortise olarak belirlenmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Journal of Aeronautics and Space Technologies |
Dergi ISSN | 1304-0448 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2021 |
Cilt No | 14 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 99 / 117 |
Makale Linki | http://193.255.215.140/index.php/JAST/article/view/438 |