img
Türkçe Öğretmen Adaylarının Dijital Ortamlardan Yararlanma Durumlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi   
Yazarlar
Prof. Dr. Sevim Nilay IŞIKSALAN
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Günümüzün bilişim ve iletişim teknolojileri, toplumsal yaşamın her alanında olduğu gibi eğitim alanında da etkili olmuş, ileri teknoloji ürünleri, öğrencinin çalışma alanına girmiş, akıllı telefon, dizüstü bilgisayar, tablet gibi dijital cihazlar ve sosyal ağ kullanımları, yaşamlarında öncelikli biçimde yer almıştır.Bu bağlamda, bu çalışma, Türkçe öğretmeni adaylarının, dijital teknolojilerden ne ölçüde yararlandıklarını ortaya koymayı amaçlamıştır.Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modelinde tasarlanmıştır. 25 gönüllü aday üzerinde uygulanan görüşme formu sonucunda, adayların dijital ortamları, en çok “bilgi edinme ve paylaşım” amaçlı kullandıkları bulgulanmıştır.“Youtube” ve “Twitter” ise en çok kullanılan sosyal ağlardır. Türkçe öğretmen adaylarının ders çalışma sürecinde en sık başvurdukları siteler, sırasıyla “kültür-sanat blogları”, “Türkçe şiir siteleri”, “eleştiri-deneme siteleri” ve “sözlük siteleri”dir.“Google Akademik” ise en çok kullanılan arama motorudur. Buradan yola çıkarak öğrencilerin ders sürecinde güvenilir kaynaklardan yararlanma çabası içinde oldukları şeklinde bir yorum yapılabilir. Öğrencilerin sosyal ağ olaraken fazla “Youtube” ve “Twitter”ı kullanmaları, onların basılı malzemelerin yanı sıra derse hazırlanma sürecinde görsel ve işitsel unsurlara da önem verdikleri biçiminde yorumlanabilir. Ayrıca, öğrencilerin derste öğrendiklerini birbirleriyle paylaşma çabası içinde olduklarını da düşündürebilir. Öğrencilerin kültür-sanat bloglarını kullanmalarıveTürkçe dersine ait içeriklerleilgili siteleri izlemeleri, derslerini çalışmada onlardandestekleyici nitelikte yararlandıklarını göstermektedir. Öte yandan, katılımcıların dijital ortamlarda çok fazla bilgi kirliliği olduğu için güvenilir bilgiye ulaşmada zorlandıkları anlaşılmaktadır. Bu ortamlarda, ayrıca Türkçenin kullanım açısından yozlaştırılıp yabancılaştırıldığını özellikle belirtmeleri, önemli bir sonuç olarak bulgulanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Bildiri Türü Tebliğ/Bildiri
Bildiri Alt Türü Tam Metin Olarak Yayımlanan Tebliğ (Uluslararası Kongre/Sempozyum)
Bildiri Niteliği Alanında Hakemli Uluslararası Kongre/Sempozyum
Bildiri Dili Türkçe
Kongre Adı 12. Uluslararası Türkçenin Eğitmi Öğretimi Kurultayı
Kongre Tarihi 03-10-2019 / 05-10-2019
Basıldığı Ülke Türkiye
Basıldığı Şehir İzmir
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 1

Paylaş