img
Çağımızın Ahlak Eğitimi Anlayışıyla Ahmed Şem’î’nin Hülâsatü’l Ahlâk Adlı Eserin Değerlendirilmesi     
Yazarlar
 Seval YİNİLMEZ AKAGÜNDÜZ Seval YİNİLMEZ AKAGÜNDÜZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
 Ahmet DOĞAN Ahmet DOĞAN
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Ahmed Şem’î’nin 1907 yılında kaleme aldığı “Hülâsatü’l-Ahlâk” isimli çalışması, II.Abdülhamid Dönemi eğitim anlayışının aydınlatılmasını sağlayacak önemli eserlerden biridir.II. Abdülhamid Dönemi’nde eğitim sisteminin her aşamasında önemli adımların atıldığıbilinmektedir. Yeni açılan okullar, ders kitaplarının ve yeni yöntemlerin eğitimde kullanılmayaçalışılması, bu adımlardan sadece birkaçını oluşturmaktadır. Bu araştırmanın amacı, II.Abdülhamid Dönemi ortaokullarında (rüştiyelerinde) ahlak eğitimi için okutulan, “Hülâsatü’lAhlâk” adlı eserde yer alan değerlerin incelenmesidir. Söz konusu eser, dönemin ahlak eğitimianlayışına ilişkin ipuçları vermesi dolayısıyla da ayrı bir değere sahiptir. Ahmed Şem’î, odönem ahlak kitaplarının çoğunun lise (idâdî) ve yüksekokul (âlî) derecede okuyan öğrencileriçin hazırlanmış olmasından dolayı eserini ortaokul derecesindeki öğrenciler için yazdığınıözellikle belirtmektedir. Bu anlamda, “Hülâsatü’l-Ahlâk” adlı çalışma, II. Abdülhamid Dönemiortaokullarındaki eğitim anlayışına ilişkin bilgi vermesi ve çocuklara ahlak eğitiminin nasılverildiğinin aydınlatılması bağlamında da önem kazanmaktadır. Araştırmada nitel araştırmayöntemlerinden doküman analizi yaklaşımı kullanılmıştır. “İyi Değerler” ve “Kötü Değerler”kategorileri ve alt temalarından hareketle incelenen eserde sıklık ve yüzde değerlerininhesaplanması sonucunda iyi değerlere daha fazla yer verildiği bulgusuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Ankara Universitesi Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi
Dergi ISSN 1301-3718
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2020
Cilt No 53
Sayı 1
Sayfalar 55 / 86
Doi Numarası 10.30964/auebfd.524681
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/doi/10.30964/auebfd.524681