Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarında, düşünceyigeliştirme tekniklerinin kullanım sıklıklarını ve öğrencilerin bu teknikleri kullanımdayaşadıkları sorunları belirlemektir. Araştırmanın evreni, 2008 -2009 Eğitim-Öğretimyılında Türkiyede öğrenim gören ortaöğretim 9. v e 10. sınıf öğrencileridir. Türkiyeevreninden 23 il ve 32 genel liseden seçilen 524 öğrenci örnekleme alınmıştır.Araştırmada ulaşılan temel sonuçlar şunlardır : Öğrenciler en çok örneklendirme (%23,84),en az ise sayısal verilerden yararlanma tekniğini kullanmışlardır (% 1,05). Diğerdüşünceyi geliştirme tekn iklerinin kullanım oranları şu şekildedir: soru sorma (% 22,91),tanımlama (%15,23), karşılaştırma (% 14,83), zıtlık (10,01), tanık gösterme -alıntı yapma(7,54), benzetme (4,37). Öğrenciler, tanımlama, karşılaştırma, benzetme ve zıtlığı en çokparagrafın başlangıç kısmında; örneklendirme, tanık gösterme -alıntı yapma, sayısalverilerden yararlanma, soru sorma tekniğini ise en çok paragrafın tartışma (orta) kısmındakullanmaktadır. Düşünceyi geliştirme tekniklerinin en az kullanıldığı kısım ise parag rafsonudur. Ayrıca öğrenciler, düşünceyi geliştirme tekniklerinin kullanımında , soru sormatekniğinin uygun olmayan yerde kullanılması, soruların sık ve gereksiz biçimdekullanılması, okuyucuyu savunulan düşünceye zihinsel olarak hazırlamadan örnekkullanılması, sözlü anlatım dilinin düşünceyi geliştirme tekniklerinin kullanımınaolumsuz etkisi, örneklerin paragrafta anlatımın akışını bozan unsur olması, kaynağıyanlış verilen alıntıların olması gibi proble mler yaşa maktadırlar. |