img
Ortaöğretim Öğrencilerinin Eğitim-Öğretimden Beklentileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (OÖEÖBÖ): Geçerlik-Güvenirlik Çalışması   
Yazarlar
Doç. Dr. Rabia SARICA
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmada, lise öğrencilerinin eğitim-öğretimden beklentilerini ortaya çıkarmak amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçeğin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu nedenle ölçek geliştirme aşamaları takip edilmiştir. Literatür taraması ve öğrencilerin görüşlerine dayanarak hazırlanan maddeler için uzman görüşleri alınmıştır.Çalışmanın verileri, 2019 yılında toplanmıştır.Oluşturulan deneme formu Kırşehir’de, çeşitli liselerde öğrenim gören 764 öğrenci tarafından doldurulmuştur ve bu veri üzerinde açımlayıcı faktör analizi (AFA) yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi (DFA) için ise Gaziantep’te farklı liselerde öğenim gören 608 öğrenciye ulaşılmış ve bu veri üzerinde analiz yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizinde, ölçeğin 36 madde ve 4 faktörden oluşan yapısı ortaya çıkmıştır. Bu faktörler, “Nitelikli Eğitim-ÖğretimeİlişkinBeklentiler”,“OkulKurallarınınDeğişmesiveEsnetilmesineİlişkinBeklentiler”, “Öğretmenler ve Okul Yöneticilerine İlişkin Beklentiler” ve “Sosyal ve Bilimsel Etkinliklere İlişkin Beklentiler” şeklinde isimlendirilmiştir. Ölçeğin bütünü içinCronbach Alpha iç tutarlık katsayısı .954’tür. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarında ise uyum indekslerine yönelik elde edilen değerlerin yüksek ve kabul edilebilir seviyede olduğu görülmüştür. Böylece ölçeğin 36 madde ve 4 faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Sonuç olarak, lise öğrencilerinin eğitim-öğretimden beklentilerini açığa çıkarmada kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı eldeedilmiştir. Lise öğrencilerinin beklentilerinin açığa çıkarılması ve eğitim-öğretimin bu beklentilere göre düzenlenmesi, yapılan eğitim-öğretimin etkililiğinin artması bağlamında önemlidir. Bu nedenle geçerliği ve güvenirliği sağlanmış, öğrencilerin eğitim-öğretimden beklentilerini ortaya çıkarmaya yönelik olarak geliştirilen bu ölçeğin farklı örneklemlerde uygulanması önerilmektedir. Ayrıca öğrencilerin her bir ders alanına yönelik beklentilerinin araştırılması da faydalı olacaktır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkish Studies - Educational Sciences
Dergi ISSN 2667-5609
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 04-2020
Cilt No 15
Sayı 2
Sayfalar 1165 / 1187
Doi Numarası 10.29228/TurkishStudies.41612
Makale Linki https://turkishstudies.net/files/turkishstudies/d0e79f1b-f06c-4131-8878-0cc681689360.pdf