img
Lise öğrencilerinin utangaçlıklarının algılanan anne baba tutumları ve problem çözme yaklaşımları açısından incelenmesi     
Yazarlar
Erdal Hamarta
Necmettin Erbakan Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Önder BALTACI
Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Ömer Üre
Kıbrıs İlim Üniversitesi, Türkiye
Elif Demirbaş
Özet
Amaç: Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerininutangaçlıklarının algılanan anne baba tutumlarınagöre farklılaşıp farklılaşmadığının ve utangaçlık ileproblem çözme yaklaşımları arasında anlamlı düzey- de ilişki olup olmadığının belirlenmesidir.Yöntem: Araştırma genel tarama modeline uygunolarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi tesadüfi kümeörnekleme yöntemi ile seçilen 377’si kız 275’i erkekolmak üzere toplam 652 öğrenciden oluşmaktadır.Örneklemi oluşturan öğrencilerin %24.7’si 9. sınıf,%44.5’i 10 sınıf %30’.8’i 11. sınıf öğrencilerinden oluş- maktadır. Öğrencilerin utangaçlıklarının belirlenmesindeCheek tarafından 1990 yılında geliştirilen ve Güngörtarafından 2001 yılında Türkçe’ye uyarlaması yapılan‘Utangaçlık Ölçeği’ kullanılmıştır. Öğrencilerin problemçözme yaklaşımlarının belirlenmesinde Heppner vePetersen (1982) tarafından geliştirilen Türkçe’ye uyarla- ması Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından yapılan“Problem Çözme Envanteri” kullanılmıştır. Anne babatutumlarının belirlenmesi amacıyla ayrıca bir ölçek uygu- lanmamıştır. Kişisel bilgi formunda anne baba tutumla- rından kendilerine uygun olarak düşündüklerini işaretle- meleri istenmiştir. Verilerin analizinde varyans analizi,tukey testi, pearson momentler çarpım korelasyon kat- sayısı ve regresyon analizi kullanılmıştır.Bulgular: Araştırma soncunda lise öğrencilerininutangaçlıklarının algılanan anne baba tutumuna göreanlamlı düzeyde farklılaştığı, algılanan anne baba tutum- larını otoriter olarak belirten öğrencilerin utangaçlık puanortalamaları algılanan anne baba tutumlarını demokratikolarak belirten öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksekbulunmuştur. Araştırmanın diğer bir bulgusunda da prob- lem çözme yaklaşımlarından düşünen, kaçıngan, değer- lendirici, kendine güvenli ve planlı yaklaşımların utan- gaçlık ile anlamlı düzeyde ilişkili olduğu bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler
lise öğrencileri,problem çözme envanteri,yetkeci tarz,küme örneklemesi,ergenler,psikolojik gelişim,algılanan ebeveyn tutumları,problem çözme yaklaşımları,ebeveyn tutumları,utangaçlık,ebeveyn-ergen ilişkisi
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Aile ve Toplum
Dergi ISSN 2148-9424
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 04-2010
Cilt No 21
Sayı 6
Sayfalar 73 / 82
Makale Linki http://dergipark.ulakbim.gov.tr/spcd/article/view/5000107885
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 12
Google Scholar 70

Paylaş