img
Sekizinci sınıf öğrencilerinin geometriye yönelik öz-yeterlik algıları ve geometrik akıl yürütme becerilerinin incelenmesi   
Yazarlar
Ülkü Yeter Bostancı
Doç. Dr. Okan KUZU
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Sadık Yüksel Sıvacı
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmada, sekizinci sınıf öğrencileriningeometriye yönelik öz-yeterlik algıları ve geometrik akılyürütme becerileri araştırılmış, aralarındaki ilişkiincelenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin geometriye yönelik özyeterlik algılarının ve geometrik akıl yürütme beceridüzeylerinin cinsiyet ve okul başarı düzeyine göre anlamlıderecede farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmiştir. Nicelaraştırma yaklaşımının benimsendiği bu çalışmadanedensel karşılaştırma ve korelasyonel modelkullanılmıştır. 2018-2019 eğitim öğretim yılında olasılıktemelli örnekleme çeşitlerinden tabakalı örneklemeyöntemi ile seçilen okullarda öğrenim gören 346 sekizincisınıf ortaokul öğrencisine “Geometriye yönelik öz-yeterlikölçeği” ve “Geometrik akıl yürütme testi” uygulanmıştır.Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin geometriyeyönelik öz-yeterlik algıları için ölçeğinin alt boyutları ilecinsiyet arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılıkbulunmasa da; ölçeğin geneli ile cinsiyet arasında erkeköğrencilerin lehine anlamlı bir farklık bulunmuştur.Öğrencilerin geometriye yönelik öz-yeterlik algıları vegeometrik akıl yürütme beceri düzeyleri ile öğrenimgördükleri okulların başarı düzeyleri arasında da her bir altboyut ve ölçeğin geneli için anlamlı bir farklılıkgörülmüştür. Geometrik akıl yürütme beceri düzeyleri için“Neden gösterme” boyutu ile cinsiyet arasında kızlarınlehine farklılığın olduğu belirlenmiştir. Ayrıca,öğrencilerin geometriye yönelik öz-yeterlik algıları ilegeometrik akıl yürütme becerileri arasında hem ölçeğingenelinde hem de alt boyutlarında anlamlı bir ilişkininolduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 1302-8944
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 04-2020
Sayı 54
Sayfalar 282 / 310
Doi Numarası 10.21764/ maeuefd.632387
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1081161