Yazarlar (2) |
![]() Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
![]() Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Çalışmanın amacı: Bu çalışmada, kesirler konusuna ait kazanımların ve problerin ilköğretim matematik ve sınıf öğretmeniadayları tarafından bilgi ve bilişsel süreç açısından nasıl sınıflandırıldıkları incelenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının kesirlerkonusuna ait kazanımlara yönelik nasıl problem kurdukları ve problem kurma sürecinde ne tür hatalar yaptıkları belirlenmiştir.Materyal ve Yöntem: Karma araştırma modeli ile tasarlanan bu çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılında, 55 ilköğretimmatematik ve 101 sınıf öğretmeni adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. 2018 matematik dersi öğretim programında yer alan“Kesirler” ve “Kesirlerle İşlemler” konularına ait dokuz kazanım belirlenmiş ve adaylardan bu kazanımları revize edilmiş Bloomtaksonomisinin bilgi ve bilişsel bilişsel süreç boyutları açısından sınıflandırmaları ve bu kazanımlara uygun bir problem kurmalarıistenmiştir.Bulgular: Yapılan analizler sonucunda, bilişsel süreç boyutu açısından hem ilköğretim matematik hem de sınıf öğretmeniadaylarının anlamak ve uygulamak basamağındaki kazanımları sınıflandırırken birbiri ile karıştırdıkları ve düşük oranda doğrubir sınıflandırma yaptıkları görülmüştür. Bilgi boyutu açısından ise adayların kavramsal ve işlemsel bilgi basamağındakikazanımları sınıflandırırken birbiri ile karıştırmadıkları ve orta oranda doğru bir sınıflandırma yaptıkları görülmüştür. Diğertaraftan, bu çalışmada, hem ilköğretim matematik hem de sınıf öğretmeni adaylarının kazanımın bilgi ve bilişsel süreç boyutunauygun problem kurabildikleri görülürken, kazanımları ve bu kazanımlara yönelik hazırlanan problemleri sınıflandırmada ise aynıperformansı sergileyemedikleri dikkatleri çekmiştir. Adayların problem kurma sürecinde yaptıkları hatalar incelendiğinde isehataların “kazanım dışı sorular“, “alan bilgisine yönelik sınırlılıklar”, “problem kurma becerisine yönelik sınırlılıklar” şeklinde üçkategori altında toplandığı görülmüştür.Önemli Vurgular: Adayların problem kurma sürecinde kazanımın eğitsel amacına ve ifadesine dikkat ederek, bilgi ve bilişselsüreç açısından ölçülmek istenilen davranışa uygun problem kurulmasının öğrenme ve öğretme sürecinde oldukça önemliolduğu düşünülmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Kastamonu Education Journal |
Dergi ISSN | 2147-9844 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 01-2022 |
Cilt No | 30 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 141 / 160 |
Doi Numarası | 10.24106/kefdergi. |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/68724/801083 |