Yazarlar |
Nuri BALOĞLU
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Engin Karadağ
Akdeniz Üniversitesi, Türkiye |
Sedat Yüksel
Bursa Uludağ Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu öğretmenlerinin yapılandırmacı düşünmeleri ile stresle başa çıkma tarzları arasındaki nedensel ilişkileri belirlemektir. Bu amaçtan hareket edilen araştırma, nedensel desen kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırmanın evreni, İstanbul ili Ataşehir ilçesinde bulunan ilköğretim okullarında, 2008-2009 öğretim yılında görevli 2447 ilköğretim okulu öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma örneklemi, okul çevrelerinin sosyo-ekonomik düzeyleri dikkate alacak şekilde küme örnekleme yöntemi kullanılarak saptanmış ve çalışma kapsamında 334 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler iki ölçek yardımıyla elde edilmiştir. Yapılandırmacı Düşünme Envanteri: Epstein (1993) tarafından geliştirilmiş ve Tosun & Karadağ (2008) tarafından Türk kültürüne uyarlanmıştır. Envanter 5'li likert tipi, toplam 85 madde, 7 bileşen ve 14 faktörden oluşmaktadır. Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği. Folkman ve Lazarus (1988) tarafından geliştirilmiş, Şahin ve Durak (1995) tarafından Türk diline uyarlanmıştır. Ölçek 4'lü likert tipi, toplam 30 madde ve 5 faktörden oluşmaktadır. Verilerin analizinde Pearson Çarpım Momentler Korelâsyonu ve Path Analizi teknikleri kullanılmıştır. Bulgular, öğretmenlerin benimsemiş oldukları bazı yapılandırmacı düşünme stillerinin stresle başa çıkma tarzları üzerinde değişik düzeyde etkilerinin bulunduğunu göstermektedir. Araştırmada, öğretmenlerin yapıcı yapılandırmacı düşünme tarzının geliştirilmesine yönelik çalışmaların yapılması önerilmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi |
Dergi ISSN | 2149-9047 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 03-2010 |
Cilt No | 11 |
Sayı | 2 |
Sayfalar | 99 / 121 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/113299 |