img
img
Dilbilim Kavramları Işığında Türkçe Öğretimi    
Yazarlar (1)
Doç. Dr. Nilay ÇAĞLAYAN DİLBER Doç. Dr. Nilay ÇAĞLAYAN DİLBER
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Ana dili olarak Türkçe öğretiminde hem öğretmen yetiştirme hem de ilköğretim öğrencisi yetiştirme anlamında dilbilime ve dilbilimin elde ettiği verilere yeterince önem verilmemektedir. Oysa gelişmiş ülkelerdeki ana dili eğitimine bakıldığında dilbilimden ve verilerinden sıkça yararlanılmaktadır. Yapılan çalışmada da bu eksikliği gidermek adına dilbilim kuramlarında yer alan kavramların ana dili olarak Türkçe öğretiminde somut olarak nasıl yer alabileceğini ve zaten yer aldığını göstermek amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda F. De Saussure ile bir bilim haline gelen ve 19. yy. itibariyle kuramlar üzerine yeni kuramlar üreterek dili farklı açılardan betimleyen Genel Dilbilim Ders Notları, Avrupa Yapısalcılığı, Amerikan Yapısalcılığı, Üretici Dönüşümsel Dilbilgisi, Edimbilim ve Sözceleme Kuramları’nda kullanılan ve bu kuramlarla ortaya çıkan bazı kavramların Türkçe öğretiminde kullanımı somut bir şekilde örneklendirilerek verilmiştir. Bu örneklerin Türkçe ders kitaplarına, etkinliklere, öğretim materyallerine yardımcı olacağı öngörülmektedir. Ayrıca çalışmanın Türkçe öğretmen adaylarının dilbilime daha somut bir şekilde yaklaşmasına ve dilbilimin dil öğretimindeki gerekliliğini anlamalarına yardımcı olacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü MLA dergilerinde yayınlanan tam makale
Dergi Adı International Journal of Languages' Education and Teaching
Dergi ISSN 2198-4999
Dergi Tarandığı Indeksler MLA, SOBİAD, Turkish Education Index, Erih Plus
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2017
Cilt No 5
Sayı 4
Sayfalar 777 / 786
Doi Numarası 10.18298/ijlet.2174
Makale Linki http://dx.doi.org/10.18298/ijlet.2174
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Google Scholar 6
Dilbilim Kavramları Işığında Türkçe Öğretimi

Paylaş