Yazarlar (1) |
![]() Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Ana dili olarak Türkçe öğretiminde hem öğretmen yetiştirme hem de ilköğretim öğrencisi yetiştirme anlamında dilbilime ve dilbilimin elde ettiği verilere yeterince önem verilmemektedir. Oysa gelişmiş ülkelerdeki ana dili eğitimine bakıldığında dilbilimden ve verilerinden sıkça yararlanılmaktadır. Yapılan çalışmada da bu eksikliği gidermek adına dilbilim kuramlarında yer alan kavramların ana dili olarak Türkçe öğretiminde somut olarak nasıl yer alabileceğini ve zaten yer aldığını göstermek amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda F. De Saussure ile bir bilim haline gelen ve 19. yy. itibariyle kuramlar üzerine yeni kuramlar üreterek dili farklı açılardan betimleyen Genel Dilbilim Ders Notları, Avrupa Yapısalcılığı, Amerikan Yapısalcılığı, Üretici Dönüşümsel Dilbilgisi, Edimbilim ve Sözceleme Kuramları’nda kullanılan ve bu kuramlarla ortaya çıkan bazı kavramların Türkçe öğretiminde kullanımı somut bir şekilde örneklendirilerek verilmiştir. Bu örneklerin Türkçe ders kitaplarına, etkinliklere, öğretim materyallerine yardımcı olacağı öngörülmektedir. Ayrıca çalışmanın Türkçe öğretmen adaylarının dilbilime daha somut bir şekilde yaklaşmasına ve dilbilimin dil öğretimindeki gerekliliğini anlamalarına yardımcı olacağı düşünülmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | MLA dergilerinde yayınlanan tam makale |
Dergi Adı | International Journal of Languages' Education and Teaching |
Dergi ISSN | 2198-4999 |
Dergi Tarandığı Indeksler | MLA, SOBİAD, Turkish Education Index, Erih Plus |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2017 |
Cilt No | 5 |
Sayı | 4 |
Sayfalar | 777 / 786 |
Doi Numarası | 10.18298/ijlet.2174 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.18298/ijlet.2174 |