img
Dil Öğretiminde Kalıp Sözlerin, Şiirin Önemi/Etkisi    
Yazarlar
Prof. Dr. Nadir İLHAN
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Atasözleri, deyimler ve manzum metinler (mani, şiir) kalıp sözler olarak adlandırılabilir. Kalıp sözler belli bir düzen içerisinde oluşturulan, değiştirilmeyen yapılardır. İçerisinde yer alan kelimeler, aynı anlamlı da olsa başka kelimelerle değiştirilememektedir. Örneğin "Ak akçe kara gün içindir." yerine "Beyaz para siyah gün içindir." denilmemelidir. Atasözleri ve deyimler milletin geçmişten getirdiği bilgi ve tecrübelerinin en kısa, en saf ve en veciz şekilde ifade şekilleri olup milli duyuş tarzlarının, milli kültürün de en önemli göstergelerindendir. Anonim eserler olan manilerin de kalıplaşmaya bağlı olarak şekli sabittir. Şiir metinleri de kalıbı, düzeni, yapısı açısından düzenleyicisinin öngördüğü şekilde sabitlenmiş metinlerdir. Dil öğretimi ve kullanımı bebeklik çağından itibaren ailede başlayan ve hayatın bütünlüğü içerisinde devam edegele bir olgudur. Dil öğretimini kendi içerisinde "dilin çocukluktan itibaren aileden ve çevreden öğrenilen, günlük hayatta kullanılan doğal öğrenimi" ve "dilin okullarda öğretilen gramere dayalı doğru / standart kullanımı" olmak üzere iki farklı öğretiminden bahsedebiliriz. Kelimelerin anlamlarını şiir kalıpları içerisinde veren manzum sözlükler şiir ezberlenmenin daha kolay olması düşüncesinden hareketle oluşturulmuşlardır. Şiir ezberleme yoluyla kelimelerin daha kolay kavratılacağı ve dil öğretiminde daha etkili bir öğretim sağlanacağı düşünülmüştür. Türk dili tarihinde manzum sözlükler sadece Osmanlı dönemi Divan şairlerinde görülmekte olup sayıca çok fazla bir yekûn tutmamaktadır. Kırbıyık, şiir dışındaki bazı eserlerin de Türkler tarafından manzum olarak telif etmeye önem verildiğini dile getirmiş, Türk edebiyatında tefsir, fıkıh, akâid, vb. pekçok alanda manzum olarak yazılan eserlerin yanı sıra bazı lügatlerin de manzum olarak telif ettiklerini beirtmiştir. Eserlerin manzum yazılışının sebebini de "...manzum olarak yazılan eserin vezin ve kâfiye gibi birtakım âhenk unsurlarını taşımış olma özelliği ile okumayı zevkli bir faaliyet hâline getirmesi ve okunan metnin hafızada daha kolayca kalmasını"na (Kırbıyık, 2002, 182) bağlamıştır. Tekrarlara dayalı, kalıplar içerisinde vezinli uyaklı birimlerin dil öğretiminde daha hızlı ve etkili kelime öğretimi sağlaması yanında çocuklarda edebî zevkin yerleştirilmesine, kelimelerin temel anlamları dışında mecaz ve yan anlamlarının da öğretilmesini sağlayacağı muhakkaktır
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Journal of Turkish Studies
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler ULAKBİM olmak üzere EBSCO, DOAJ, ICAAP, Scientific Commons, MLA, ASOS, AMIR (Access to Mideast and Islamic Resources), Journal Directory, DJS
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2017
Cilt No 12
Sayfalar 401 / 412
Doi Numarası 10.7827/TurkishStudies.12348
Makale Linki http://www.turkishstudies.net/DergiTamDetay.aspx?ID=12348