img
Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Motivasyonlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi     
Yazarlar
Prof. Dr. Mustafa TÜRKYILMAZ Prof. Dr. Mustafa TÜRKYILMAZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmanın ana problemini ortaokul öğrencilerinin okuma motivasyonlarını çeşitli değişkenler açısından değerlendirmek oluşturmaktadır. Bu ana probleme alt problemler dâhilinde cevap aranmıştır. Bu değişkenler sırasıyla; genel ve içsel okuma motivasyon düzeyleri, cinsiyet, sınıf düzeyi, kendi cep telefonu bulunma durumu, kendi odası bulunma durumu, evin ısınma şekli, evde kitaplık bulunma durumu, günlük internet kullanım süresi, günlük kitap okuma süresi ve okul öncesi eğitim alma süresidir. Literatürde Kırşehir’de bulunan ortaokulların okuma içsel motivasyonunu inceleyen bir çalışma bulunmamaktadır bu nedenle çalışma, literatürdeki bu boşluğu dolduracak öneme sahiptir. Betimsel ve ilişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmanın örneklemini, 2021-2022 eğitim öğretim döneminde Kırşehir’deki ortaokullarda öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden durum örneklemesi ile belirlenen 997 kişi oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini toplamada “Kişisel Bilgi Formu”, “Okuma Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda ortaokul öğrencilerinin okuma motivasyon düzeyleri genel anlamda yüksektir, öğrenciler okumaya daha çok içten güdülenmektedir. Bununla birlikte öğrencilerin içsel okuma motivasyonunun, çalışmada belirtilen değişkenlerden etkilendiği görülmüştür.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Ahi Evran Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Dergisi
Dergi ISSN 2149-0767
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 11-2023
Cilt No 9
Sayı 3
Sayfalar 971 / 987
Doi Numarası 10.31592/aeusbed.1230595
Makale Linki http://dx.doi.org/10.31592/aeusbed.1230595