Yazarlar |
Ali Özdemir
Dokuz Eylül Üniversitesi, Türkiye |
Doç. Dr. Muhammed MARUF
Şırnak Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bekleme hattı problemleri, bir işlemin gerçekleşmesi için bekleyen insan, makine ve malzeme topluluğuna bağlı olarak tanımlanır. Bekleme hattı ile ilgili problemlerin çözümünde sisteme ilişkin, geliş kaynağı, kuyruk süreci, servis kanalı ve servisten çıkış süreci gibi sistemle ilgili veriler kullanılmaktadır. İşletmeler probleminin yapısına göre bekleme hattı modeli oluşturulmakta ve kuyrukta hizmet için bekleme, hizmet süresi gibi hesaplamalar yapılmaktadır. Literatürde yer alan bekleme hattı modellerinde tüm kanallarının hizmet hızı eşit olarak kabul edildiği için, her bir hizmet kanalının toplam bekleme süresini ne ölçüde etkilediği belirlenememektedir. Bu çalışmada, bekleme hattında her bir hizmet kanalının toplam bekleme süresini ne kadar etkilediğinin belirlenmesini sağlayacak yeni bir yaklaşım sunulmuştur. Bu amaçla bekleme süresi sistem birimlerinin çok kriterli karar verme teknikleri ile ağırlıklandırılması yoluyla hesaplanmıştır. Çalışmada sunulan yeni yaklaşıma göre elde edilen sonuçlarla mevcut kuyruk kuramı yaklaşımı ile elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlar; hizmet kanallarının hizmet hızının farklılaştırılmasının daha gerçekçi sonuçlara ulaşılmasını ve hangi hizmet kanalının bekleme sürelerine daha fazla etki ettiğinin saptanmasını sağladığını ortaya koymuştur. Yeni metot ile elde edilen sonuçlara göre bekleme süresinin azaltılması için yapılacak iyileştirme çalışmalarında hangi hizmet kanallarına öncelik verilmesi gerektiğine yönelik öneriler sunulmuştur. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Hacı Bayram Veli Üniversitesi İİBF Dergisi |
Dergi ISSN | 1302-2024 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 12-2018 |
Cilt No | 20 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 470 / 483 |