Yazarlar |
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KART
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Prof. Dr. Mehmet TAŞDEMİR
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Millî Eğitim Bakanlığı tarafından, 2015-2016 yılına kadar çeşitlirevizyonlarla düzeltilen programlarda 2017 yılında 51 programıkapsayan bir güncelleme yapılmış ve yenilenen programlarla ilgili eğitimçevrelerinin görüş ve önerilerine başvurulmuştur. Programlarınuygulanması sürecinde ortaya çıkması muhtemel sorunlarınönlenebilmesi için farklı görüşlere sahip sivil toplum kuruluşlarından veeğitim sendikalarından destek alınması oldukça önemlidir. Bu bağlamda,MEB tarafından uygulamaya alınan “Öğretim Programlarını İzleme veDeğerlendirme Sistemi” ile gerçekleştirilen program değerlendirmesürecinde rapor yayınlamış ve temsil gücü yüksek eğitim sendikalarınaait çalışmalardan yararlanılmasının bu süreci olumlu bir şekildeetkileyeceği belirtilebilir. Bu maksatla araştırmada, 2017 yılındayenilenen öğretim programlarına ilişkin eğitim sendikaları tarafındanyapılan değerlendirmeler çeşitli boyutları bakımından ortaya konulmayaçalışılmıştır. Böylelikle öğretim programlarının değerlendirilmesikonusunda toplumun farklı bakış açılarına sahip bireylerinden oluşanörgütlenmelerin tespitlerinden yola çıkarak alanyazına katkı sağlanmasıamaçlanmaktadır. Bu çalışma, eğitim sendikaları tarafından yayımlananprogram değerlendirme raporlarını karşılaştırmalı olarak betimlemeyi,bulgular ortaya koymayı ve alanyazına dayalı biçimde analiz etmeamacını barındıran betimsel ve nitel bir araştırmadır. Üye sayısına bağlıolarak temsil gücü yüksek eğitim sendikalarının görüşleri ilesınırlandırılan araştırma kapsamında elde edilen sonuçlardan bir kısmışöyle belirtilebilir: Sendikalar tarafından hazırlanan değerlendirmeraporları, programlara ilişkin genel görüşler, programların incelenmesi vedeğerlendirilmesi, kademelere ve derslere göre yapılan değerlendirmeler ile öneriler kısımlarından oluşmaktadır. Bu raporlarda, MEB tarafındanhazırlanmış bir taslak üzerinden görüş istenmesi eleştirilmektedir.Bunun yerine programların yenilenmesi daha fikir aşamasındaykenpaydaşların görüşlerine başvurulması ve programların pilot uygulamayapıldıktan sonra kalıcı hale getirilmesi önerilmektedir. Programdeğişikliğinin gerekçelendirilerek kamuoyu ile paylaşılması gerektiğivurgulanarak bu değişikliğin, mevcut durum araştırması yapılmadangerçekleştirilmesi bilimsel yöntemlere aykırı bulunmaktadır. Bununlabirlikte, programlarda benimsenen felsefe anlayışı da çeşitli yönleriyleeleştirilmektedir. Ayrıca, programlarda yer alan bazı kazanımlarınöğrenci seviyesine uygun olmadığı, bu kazanımların içeriklerlebağlantısının bulunmadığı ve teknik açıdan yanlışlarının olduğunadikkat çekilmektedir. Son olarak; programlarda öğrencilerin zihinsel,duyuşsal ve devinsel alanlardaki becerilerinin hangi yöntemlerleölçüleceğinin yer almaması ve üst düzey düşünme becerilerinindeğerlendirilmesi noktasında öğretmenlerin yeterlilik düzeylerininbelirtilmemesi yanlış bulunmaktadır. Sendikaların programlara yönelikyapmış oldukları değerlendirmeler çerçevesinde, program değerlendirmeçalışmalarına katkı sunmak amacıyla şunlar önerilebilir: MEB tarafındangeliştirilmesi/değiştirilmesi planlanan öğretim programları, daha fikiraşamasındayken öğretmenler, sendikalar ve çeşitli sivil toplumkuruluşları ile iş birliği yapılarak geliştirme/değiştirme sürecinealınmalıdır. Bu süreç sonucunda hazırlanan programlar pilot uygulamayapılarak gözlemlenmeli, eksiklikleri giderilmeli ve en son geneluygulamaya geçilmelidir. MEB tarafından hazırlanan programlarkazanımları net, açık, anlaşılır ve öğrencinin seviyesine uygun olacakşekilde düzenlenmelidir. Ölçme değerlendirme süreçleri ile ilgili dahaaçıklayıcı ve somut uygulamaların yer aldığı programlar hazırlanmalıdır.Etkili ve tutarlı bir program hazırlanabilmesi için ilk olarak toplumuntüm kesimlerini kapsayan ihtiyaçlar, beklentiler ve inançlar tespitedilmeli ve buradan elde edilen bilgi birikimi programların felsefesine açıkve net biçimde yansıtılmalıdır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies-Educational Sciences |
Dergi ISSN | 2667-5609 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 09-2019 |
Cilt No | 14 |
Sayı | 4 |
Sayfalar | 1423 / 1454 |
Doi Numarası | 10.29228/TurkishStudies.22988 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.29228/turkishstudies.22988 |
Atıf Sayıları | |
Google Scholar | 1 |