Yazarlar |
Kadir Can DİLBER
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Nesnenin özneyi ele geçirme adına yaptığı girişimler; onun arzu ettiği yanıtlarıvererek, ona inanırmış gibi yapmak ve onu kendi safına sürükleyerek onunyerine geçme çabasından ibarettir. Özne kendisinden kaçamadığı nesnenin birsüre sonra kurbanı olur. Bu durum, bugünün sosyal ağlarına bakıldığında dahanet bir şekilde gözlenir. Simülasyonun en belirgin özelliği en önemsiz olgularıbile kapsayan gerçeğin yerini alan modellerden oluşmasıdır. Yarattığı karakterler ile simülatif dünyada özneye çıkış yolu sağlayan Dostoyevski, üretim-tüketim çelişkisinde “Hepimiz Gogol’ün Palto’sundan çıktık” diyerek “Palto”yubir nesne olmaktan çıkarıp Kozmosun yerine koymaya çalışır. Gogol’ün“Palto”sunda nesne, özneyi ele geçirmeyi deneyerek istencini ve devingenliğini kesmeden sürdürür ve en nihayetinde Kozmosun yerine de geçer. Gogol’ün“Palto”su sadece kendi başına bir evren olarak kalmaz aynı zamanda simülatif dünyaya bıraktığı monadlar “Beyaz Mantolu Adam”ı doğurur. Bu çalışma Gogol’ün “Palto”sundan Oğuz Atay’ın “Beyaz Mantolu Adam”ını çıkarmagirişimi olarak nesnenin (Palto’nun) özne (Beyaz Mantolu Adam) simülakrasını gerçekleştirme, Özne-Nesne ortaklığında (Peter Schlemihl) kozmosu keşfetme girişimidir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | SCOPUS dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Folklor/Edebiyat |
Dergi ISSN | 1300-7491 |
Dergi Tarandığı Indeksler | Scopus, MLA, Copernicus |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 08-2018 |
Cilt No | 24 |
Sayı | 95 |
Sayfalar | 171 / 186 |
Doi Numarası | 10.22559/folklor.342 |
Makale Linki | http://www.folkloredebiyat.org/DergiTamDetay.aspx?ID=342 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 1 |
Google Scholar | 3 |