Yazarlar |
Mustafa Özgenel
İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye |
Dr. Öğr. Üyesi Metin IŞIK
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Doç. Dr. İsa BAHAT
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmanın amacı, eğitim sisteminin en önemli aktörlerinden biri olan öğretmenlerinmesleki imajlarının toplum (veliler) tarafından nasıl algılandığını belirlemeye yönelik Likerttürü bir ölçek geliştirmektir. Araştırmaya üç faklı çalışma grubu dâhil edilmiştir. Araştırmadasırasıyla açımlayıcı faktör analizi (AFA) 546 katılımcı, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) 304katılımcı ile yapılmıştır. Test-tekrar test uygulaması için 93 veli katılmıştır. 50 maddelik taslakölçeğin yapı geçerliğinin test edilmesi için uygulanan faktör analizi sonucunda dört boyuttanve 19 maddeden oluşan bir ölçme aracı elde edilmiştir. Birinci faktör Kişisel Özellikler, ikincifaktör Mesleki Özellikler, üçüncü faktör Toplamsal Statü ve dördüncü faktör Mesleki Terciholarak adlandırılmıştır. AFA ile elde edilen dört faktörlü yapı, DFA ile test edilmiştir. Uyumindekslerine göre önerilen dört faktörlü yapı doğrulanmıştır. Ölçeğin genel Cronbach Alphagüvenirlik katsayısı 0.86 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin güvenirliği için bağımsızgruplar t-testi sonucunda, alt-üst % 27'lik gruplar arasında madde ve faktörlerin ayırt ediciolduğu; madde toplam ve madde kalan korelasyon değerlerinin anlamlı olduğu saptanmıştır.Faktörler arasındaki korelasyon katsayıları ve test-tekrar test çalışması sonucunda korelasyonkatsayısı, ölçeğin tümü için anlamlı bulunmuştur. Gerçekleştirilen analizlere göre ölçeğingeçerliği ve güvenirliği sağlanmıştır. Ölçeğe Öğretmenlik Mesleği İmaj Ölçeği (ÖMİÖ) ismiverilmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli uluslarası dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Ankara Universitesi Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi |
Dergi ISSN | 1301-3718 |
Dergi Tarandığı Indeksler | |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2019 |
Cilt No | 52 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 871 / 892 |
Doi Numarası | 10.30964/auebfd.461440 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/doi/10.30964/auebfd.461440 |