img
Hemşirelik Öğrencilerinin Olumsuz Otomatik Düşünceleri ve Atılganlık Düzeyleri Arasındaki İlişki   
Yazarlar
Doç. Dr. Hilal SEKİ ÖZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Didem Ayhan
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi, Türkiye
Özet
Otomatik düşünceler birey fark etmeksizin zihninden hızlıca geçen, istemsiz bir süreçtir. Atılganlık, etkili kişilerarası iletişim kurmayı kolaylaştıran, hemşirelik mesleği içinönemli bir beceridir. Bu çalışma ile hemşirelik öğrencilerinin otomatik düşüncelerininözellikleri, atılganlık düzeyleri, olumsuz otomatik düşünceleri ile atılganlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı türdeki bu araştırmada örneklemseçimine gidilmeden 302 öğrenci hemşire araştırma kapsamına alınmıştır. Verilerin toplanmasında tanımlayıcı özellikler anketi, Rathus Atılganlık Envanteri ve Otomatik Düşünceler Ölçeği kullanılmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistiklerle sunulmuş, analizlerdeMann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi, Spearman Korelasyon testi yapılmış olup,p<0,05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrenci hemşirelerin %49’u 20-21 yaşında, %64,2’si kadın ve %81,5’i kırsal çevrede yaşamaktadır.Öğrenci hemşirelerin otomatik düşünce toplam puan ortalaması 52,70±19,78, atılganlıktoplam puan ortalaması ise -14,97±11,92’dir. Otomatik düşüncelerin 24 yaş ve üstü öğrencilerde daha olumsuz olduğu ve kadın olan, kentte yaşayan, psikiyatri tanısı olmayanöğrencilerin daha atılgan olduğu bulunmuştur. Olumsuz otomatik düşünceler ve atılganlık arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre hemşirelik öğrencilerinin genel olarak ‘çekingen’ oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin sınıflarına göreatılganlık düzeyi açısından bir fark olmaması dikkat çekici olup, otomatik düşünce düzeyiolumsuzlaştıkça atılganlığın azaldığı saptanmıştır. Bu bilgiler ışığında olumsuz otomatik düşüncelerin değiştirilmesi ve atılganlık düzeylerinin geliştirilmesine yönelik eğitimlerinplanlanması önerilir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı EKEV AKADEMİ DERGİSİ
Dergi ISSN 1301-6229
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2020
Cilt No 24
Sayı 84
Sayfalar 311 / 324
Doi Numarası 10.17753/Ekev1759
Makale Linki http://dx.doi.org/10.17753/Ekev1759