img
img
TİCARET DENGESİ ÜZERİNDE ASİMETRİK DÖVİZ KURU ETKİSİ: TÜRKİYE-ALMANYA İNCELEMESİ   
Yazarlar (1)
Doç. Dr. Hande AKSÖZ YILMAZ Doç. Dr. Hande AKSÖZ YILMAZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Bu çalışmanın amacı döviz kuru değişimlerinin Türkiye ve Almanya arasındaki ticaret dengesi üzerindeki asimetrik etkiyi ortaya koymaktır. Döviz kuru değişimlerinin ülkelerin karşılıklı ticareti üzerindeki etkisini inceleyen pek çok araştırmacı bu ilişkiyi doğrusal uyum sürecine dayalı modeller yardımıyla açıklanmaya çalışmıştır. Bu çalışma, TL’nin değerinin artmasının ve değerinin düşmesinin ticaret dengesi üzerinde farklı sonuçlar doğurduğu hipotezini Türkiye ve Almanya ticaret verileri kapsamında incelemektedir. Türkiye ve Almanya’nın endüstri üretim indeksi, ithalat ve ihracat değeri ve TL’nin Euro cinsinden reel değeri değişkenleri kullanılarak, 1999Q1-2020Q4 döneminin verileri kapsamında Linear ve Non-linear ARDL modeliyle tahmin edilmiştir. Döviz kuru değişimlerinin simetrik etkisini açıklayan Linear ARDL modelinden elde edilen bulgular döviz kuru değişimlerinin Türkiye-Almanya arasındaki ticaret dengesini pozitif yönde etkilediğini ifade etmektedir. Non-Linear ARDL modeli sonuçları ise, döviz kuru değişimlerini TL’nin değerinin artmasının ve düşmesinin kısa ve uzun dönemde farklı anlamlılık derecesine ve katsayılara sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Öyle ki, TL’nin Euro cinsinden değer kaybının karşılıklı ticaret üzerinde anlamlı bir etkisi gözlenemezken; TL değerinin Euro cinsinden değerinin artması karşılıklı ticaret dengesini (Türkiye’nin Almanya’ya ithalatı/Türkiye’nin Almanya’ya ihracatı) pozitif yönde etkilemektedir. Kısa dönemde döviz kuru değişimlerinin ticaret dengesi üzerinde simetrik etkisi söz konusuysa da; uzun dönemde asimetrik etki anlamlı bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler
Bildiri Türü Tebliğ/Bildiri
Bildiri Alt Türü Tam Metin Olarak Yayınlanan Tebliğ (Uluslararası Kongre/Sempozyum)
Bildiri Niteliği Alanında Hakemli Uluslararası Kongre/Sempozyum
Bildiri Dili İngilizce
Kongre Adı International Congress on Business and Marketing 2021
Kongre Tarihi 16-12-2021 / 17-12-2021
Basıldığı Ülke Türkiye
Basıldığı Şehir İstanbul
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları

Paylaş