img
Spor yapma durumlarına göre 10, 11 ve 12. sınıf öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin ve sosyal beceri düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kırşehir il örneği)
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi
Enstitü Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Anabilimdalı Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2023
Öğrenci Adı ve Soyadı Ahmet Vahap DENİZ
Tez Danışmanı DR. ÖĞR. ÜYESİ VAHİT ÇİRİŞ
Türkçe Özet Bu çalışmanın amacı spor yapma durumlarına göre lise öğrencilerinin (10,11 ve 12. Sınıfdüzeyleri) internet bağımlılık düzeylerini ve sosyal beceri düzeylerini bazı değişkenlere göreincelemektir. Çalışmaya Kırşehir ilinde Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı merkez ve ilçelerdeöğrenim gören 421 öğrenci kolayda örnekleme yöntemiyle dahil edilmiştir. Katılımcılarınkişisel bilgilerini belirlemek için araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu,internet bağımlılık düzeylerini belirlemek için İnternet Bağımlılık Ölçeği (İBÖ) ve sosyalbeceri düzeylerini belirlemek amacıyla Sosyal Beceri Envanteri Kısa Formu (SBE)kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde parametrik testler kullanılmıştır. Bu amaçdoğrultusunda ikili değişkenler ile SBE ve İBÖ'nin analizinde bağımsız t-testi, üç ve dahafazla değişkenlerin analizinde ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) tekniklerikullanılmıştır. Bununla birlikte Post Hoc LSD testi ile anlamlı farklılığın kaynağıbelirlenmiştir. Bağımsız t-testi sonuçlarında anlamlı farklılığın etki büyüklüğünühesaplamak için n2 etki büyüklüğü katsayısı kullanılmıştır. Lise öğrencilerinin sosyal beceridüzeylerinin yordanmasında ise internet bağımlılıklarına etkilerini belirlemek amacıyla basitdoğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Lise öğrencilerinin İBÖ ve SBE'de yer alanmaddeler için verdikleri cevaplar beşli likert tipinde olup değerlendirme ölçeği grup değeraralığının tespitinde; a = Ranj / Yapılacak Grup Sayısı formülü kullanılmıştır. Elde edilenverilerin analizi sonucunda, araştırmaya katılan lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyiortalaması `Nadiren` düzeyinde belirlenmiştir (x=34.82). Araştırmaya katılan liseöğrencilerinin sosyal beceri düzeyi ortalamalarının (x=3.09) olduğu ve bu ortalamanın`benim gibi` düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Çalışmamızda spor lisesi ve anadolu lisesiöğrencilerinin meslek lisesi öğrencilerine kıyasla sosyal beceri düzeylerinin daha yüksekolduğu (F(2:418):3.543; p<0.05), spor yapmayan öğrencilerin (̅ =40,92), spor yapanöğrencilere (̅ =29,84) kıyasla internet bağımlılık düzeylerinin daha yüksek olduğu, sporyapan öğrencilerin (̅ =3,17) spor yapmayan öğrencilere (̅ =2,99) göre sosyal beceridüzeylerinin daha yüksek olduğu, 1-3 yıl spor yaşı olan öğrencilerin (̅ =33,24) 5-8 yıl sporyaşı olan öğrencilere (̅ =27.19) kıyasla internet bağımlılık düzeylerinin daha yüksek olduğuve katılımcıların verdikleri yanıtlar incelendiğinde; katılımcıların internet bağımlılığı ilesosyal beceri düzeylerinde negatif yönlü orta düzeyde bir ilişkinin olduğu(r: -0,462;p<0,001), internet bağımlılığı artıkça sosyal beceri düzeyinin düştüğü, genel olarak sosyalbeceri toplam varyansının %21,3'ünün öğrencilerin internet bağımlılığı tarafındanaçıklandığı ve internet bağımlılığının sosyal beceri düzeyini negatif yönde güçlü bir şekildeetkilediği sonuçları ortaya çıkmıştır.Haziran 2023, 81 SayfaAnahtar Kelimeler: Spor, Beden Eğitimi, Sosyal Beceri, İnternet Bağımlılığı.
İlgilizce Özet The aim of this study is to investigate the internet addiction levels and social skill levels ofhigh school students (10th, 11th, and 12th grades) based on their sports engagementsituations. A total of 421 students attending schools in the central and district areas ofKırşehir province, under the Ministry of National Education, were included in the study byusing convenience sampling. A Personal Information Form, created by the researcher, wasused to collect participants' personal information. The Internet Addiction Scale (IAS) wasemployed to assess internet addiction levels, while the Short Form of Social Skills Inventory(SSI) was utilized to measure social skills levels. Parametric tests were employed for dataanalysis, including independent t-tests for binary variables and one-way analysis of variance(ANOVA) for analysis involving three or more variables. Additionally, the Post Hoc LSDtest was used to identify the source of significant differences. The effect size coefficient, n2,was calculated to determine the effect size of significant differences in the independent t-testresults. Simple linear regression analysis was conducted to predict the social skills levels ofhigh school students based on their internet addiction levels. The responses to items in theIAS and SSI by high school students were evaluated on a five-point likert scale. Thedetermination of the evaluation scale group value range was based on the formula a = Range/ Number of Groups. The analysis of the obtained data revealed that the average internetaddiction level of participating high school students was determined to be at the `Rarely`level (x=34.82). The average social skills level of participating high school students wasfound to be (x=3.09), indicating a `Like me` level. In our study, it was observed that studentsfrom sports high schools and Anatolian high schools had higher social skills levels comparedto vocational high school students (F(2:418):3.543; p<0.05). Non-sports students (x̅=40.92)had higher internet addiction levels compared to sports students (x̅=29.84), while sportsstudents (x̅=3.17) had higher social skills levels compared to non-sports students (x̅=2.99).Moreover, students with 1-3 years of sports experience (x̅=33.24) had higher internetaddiction levels compared to students with 5-8 years of sports experience (x̅=27.19). Uponexamining the participants' responses, it was observed that there was a moderate negativerelationship between internet addiction and social skills levels (r: -0.462; p<0.001),indicating that as internet addiction increased, social skills levels decreased. Overall, it wasfound that 21.3% of the total variance in social skills was explained by students' internetaddiction, and internet addiction strongly negatively influenced social skills levels.June 2023, 81 PagesKey Words: Sport, Physical Education, Social Skill, Internet Addiction