img
Hemşirelik öğrencilerinin çocukluk çağı örselenme yaşantıları ve mutluluk düzeyleri
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi
Enstitü Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Anabilimdalı Hemşirelik Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2020
Öğrenci Adı ve Soyadı Selin SÖYÜNMEZ
Tez Danışmanı DR. ÖĞR. ÜYESİ HİLAL SEKİ ÖZ
Türkçe Özet Çocukluk çağı örselenmesi dünyada ve ülkemizde yaygın bir şekilde görülen, bıraktığı izlerle bireyin tüm yaşamını etkileyen ve olumlu duyguların azalmasına neden olan çocuk sağlığının önemli bir sorundur. Araştırma hemşirelik öğrencilerinin çocukluk çağı örselenme yaşantıları ve mutluluk düzeylerini incelemek amacıyla nicel ve nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma araştırma deseni ile yapılmıştır. Araştırmanın nicel kısmının örneklemini bir üniversitenin Hemşirelik Bölümü öğrencilerinden araştırmaya katılmayı kabul eden 349 öğrenci, nitel kısmının örneklemini ise araştırmanın ilk basamağına katılan, ikinci basamağına da katılmayı kabul eden 25 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın nicel kısmında veriler Kişisel Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları Ölçeği Kısa Formu ve Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu, nitel kısmında ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Nicel verilerin değerlendirilmesinde SAS 9.4 paket programı ile tanımlayıcı istatistikler, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis ve Spearman Korelasyon testi kullanılmıştır. Nitel verilerin değerlendirilmesinde ise MAXQDA 2020 paket programı kullanılmış, tematik analiz yapılmıştır. Nicel araştırma sonucunda; Çocukluk çağında erkek öğrencilerin fiziksel olarak daha fazla ihmal edildiği, gelir durumu düşük olan öğrencilerin daha fazla örselendiği, eğitim düzeyi düşük olan anneye sahip olan öğrencilerin daha faza fiziksel ihmale maruz kaldığı, kardeş sayısı arttıkça örselenmenin de arttığı, otoriter ebeveyn tutumuna sahip ebeveynleri olan öğrencilerin daha fazla örselendiği, örselenme yaşantısı olanların yetişkinlik döneminde daha fazla psikiyatrik rahatsızlığa sahip olduğu, çocukluk çağı örselenmesi ve mutluluk düzeyinin ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Nitel araştırma sonucunda ise öğrencilerin ihmal-istismar, ebeveyn kaybı, savaş, göç, hastalık ve erken yaşta çalışma yaşamına başlama gibi örselenme deneyimlerinin mevcut olduğu görülmüştür. `Çocukluk Örselenmesi`, `Çocukluk Örselenmesinin Etkileri`, `Çocukluk Örselenmesi ile Baş Etme`, `Travma Sonrası Büyüme`, `Gelecekteki Self-Ebeveynlik Algısı`, `Hemşirelik Eğitimi ile Güçlenme` başlıklarını içeren 6 tema ve 17 alt tema belirlenmiştir. Bu karma yöntem araştırması sonucunda katılımcıların ihmal-istismar olgularından farklı olarak pek çok çocukluk çağı örselenme deneyimi olduğu, örselenmenin yetişkinlik dönemi üzerine yansımalarının olduğu görülmüş ve kavramlar hemşirelik bakış açısıyla açıklaştırılmıştır.Anahtar Kelimeler: Çocukluk Çağı Örselenmesi, Hemşirelik Öğrencileri, Mutluluk, Karma Yöntem  
İlgilizce Özet Childhood trauma is an important problem of child health, which is widely seen in the world and in our country, affects the whole life of the individual with the traces it leaves and causes a decrease in positive emotions. The current study was conducted with a mixed research design in which quantitative and qualitative methods were used together in order to examine the childhood trauma experiences and happiness levels of nursing students. The sample of the quantitative part of the study consisted of 349 students from the Nursing Department of a university who agreed to participate in the research, and the sample of the qualitative part consisted of 25 students who participated in the first step of the research and agreed to participate in the second step. In the quantitative part of the study, the data were collected using the Personal Information Form, Childhood Trauma Questionnaire Short Form and Oxford Happiness Questionnaire Short Form, and in the qualitative part, the semi-structured interview form. In assessing the data of quantitative data, descriptive statistics, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis and Spearman correlation test were used with the SAS 9.4 package program. The quantitative data were analyzed by the thematic analysis method with the MAXQDA 2020 package program. As a result of quantitative research; In childhood, male students are physically neglected more, students with low income are more abused, students with mothers with low education levels are exposed to more physical neglect, abuse increases as the number of siblings increases, students with parents with authoritarian parenting attitudes are more vulnerable. It has been concluded that those who are traumatized more, have more psychiatric disorders in adulthood, and that childhood trauma and happiness level are related. As a result of the qualitative research, it was seen that the students had traumatic experiences such as neglect-abuse, loss of parents, war, migration, illness and starting working life at an early age. In qualitative research, 6 themes and 17 sub-themes including `Childhood Abuse`, `Effects of Childhood Trauma`, `Coping with Childhood Trauma`, `Post-Traumatic Growth`, `Future Self-Parenting Perception`, `Get Stronger by Nursing Education` determined. As a result of this mixed method research, it was seen that the participants had many childhood traumatic experiences, unlike the neglect-abuse cases, the traumatic experience had reflections on the adulthood, and the concepts were clarified from a nursing point of view.Key Worlds: Childhood Abuse, Happiness, Nursing Students, Mixed Method