img
Ortaokul öğrencilerinin akıcı okuma becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yozgat ili örneği)
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Ahi Evran Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı Sosyal Bilgiler ve Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2017
Öğrenci Adı ve Soyadı Mustafa ARMUT
Tez Danışmanı DOÇ. DR. MUSTAFA TÜRKYILMAZ
Türkçe Özet Değişen dünyada bilgiye ulaşmanın en doğru yolu okumaktır. Okuma, bir çözümleme, yorumlama ve eleştirme işidir. Akıcı okuma ise okuma becerisinin önemli bileşenlerindendir. Akıcı okuma, uygun hızla, kelimeleri kolayca tanıyarak ve uygun ifade ile okumaktır. Akıcı okumanın hız, hatasızlık ve prozodi olmak üzere üç temel boyutu vardır. Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin akıcı okuma becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel ve ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmaya 5, 6, 7 ve 8. sınıfa giden 340 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler, 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılının Güz döneminde toplanmıştır. Her öğrenciye farklı türdeki üçer metin birer dakika boyunca sesli olarak okutularak öğrencilerin sesleri kaydedilmiştir. Daha sonra bu kayıtlar dinlenerek her bir metin için öğrencilerin doğru ve yanlış okudukları kelimeler ayrılmadan bir dakikada okudukları toplam kelime sayıları ve yaptıkları hata sayıları belirlenmiştir. Bir dakika içinde doğru veya yanlış fark etmeksizin okunan bütün kelimeler okuma hızı olarak kaydedilmiştir. Okunan bütün kelimelerden yanlış okunanlar çıkarılmış, daha sonra doğru okunan kelime sayısı okunan toplam kelime sayısına bölünüp yüz ile çarpılmıştır. Bu da doğru okuma oranı olarak kaydedilmiştir. Prozodi ise prozodik okuma ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler bilgisayara yüklenerek uygun SPSS.21 paket programı ile çözümlenmiştir. İstatistik yöntemi olarak Kruskal Wallis, Mann-Whitney-U testleri; Spearman Brown Sıra Farkları korelasyon kat sayısı, yüzde ve frekans kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin akıcı okuma düzeyleri ile sosyoekonomik durumları, cinsiyet özellikleri, sınıf düzeyleri, akademik başarı düzeyleri, okullarının başarı sırası, kitap okuma sıklıkları, sosyal medya kullanım durumları, okur öz yeterliği ve okumaya yönelik tutumları arasında ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre sosyoekonomik düzeyi yüksek olan öğrencilerin akıcı okuma becerileri daha iyi seviyededir. Kız öğrencilerin akıcı okuma seviyeleri erkeklerinkinden daha iyi durumdadır. Sınıf seviyesi yükseldikçe öğrencilerin akıcı okuma becerileri de artış göstermektedir. Türkçe dersi akademik başarısı yüksek olan öğrenciler, okulları TEOG (Temel Öğretimden Ortaöğretime Geçiş) sınavında başarılı olan öğrenciler, yıl içerisinde daha fazla kitap okuyan öğrenciler, sosyal medya hesabına sahip olan öğrenciler, okur öz yeterliği ve okumaya yönelik tutumu yüksek olan öğrenciler diğer öğrencilere göre daha akıcı okumaktadırlar. Araştırmada elde edilen sonuçlar, ilgili literatürle karşılaştırılarak birtakım önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Okuma, Okuma Akıcılığı, Ortaokul, Öğrenci
İlgilizce Özet In the changing world, the most correct way of reaching information is reading. Reading is a work of analysing, interpretation and criticizing. Fluent reading has got an important place in reading. Fluent reading is a reading with convenient pacing and convenient expression, by identifying the words easily. Fluent reading has got three basic dimensions as pacing, accuracy and prosody. In this study, it was aimed to examine fluent reading skills of middle school students in terms of various variables. 340 middle school students who attend 5, 6, 7 and 8th grades participated in the research in which descriptive and correlational surveying model was used. The data obtained within the scope of the study were collected during the fall semester of the 2016-2017 academic year. Three texts which are in various types were read orally to each student for one minute and readings were recorded into a voice recorder. Then this records were listened and students' total words they read in one minute without distinguishing correct and incorrect words which they read and misque numbers they did were determined. All words which were read in one minute without distinguishing correct or incorrect were determined as reading speed. Words read incorrectly were drawn out of the whole words read, then words number which was read correctly was divided to whole words and multiplicated with one hundred. This was recorded as accuracy rate. Prosody was assessed by using prosodic reading scale. Data which were obtained in the research were loaded into the computer and analysed with SPSS.21 package. As statistical methods, Kruskal Wallis, Mann Whitney-U tests; Spearman Brown Order Difference correlation coefficient, percentage and frequency were used. At the end of the investigation it was determined that there was a correlation between students' fluent reading levels and their socio-economic status, gender, grade level, academic achievement, their schools' ranking, frequency of reading books, using social media, reader self efficacy, attitude against reading. According to the results of the investigation, fluent reading skills of the students whose socio-economic levels are high are at a better level. Fluent reading levels of the female students are better than the boys'. Students' fluent reading skills show an increase when the level of grade goes up. Reading of the students whose Turkish lesson academic achievements are high, students whose schools which are successful in the exam of TEOG (Transition From Basic Education to Secondary Education), students who read more books in a year, students whose reader self-efficacy and attitudes against reading is high read more fluently than the other students. Results obtained in the research were compared with the related literature and given advices.Key Words: Reading, Reading Fluency, Middle School, Student