img
Sporcu çocuklarda fiziksel uygunluk ile dikkat düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi
Enstitü Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Anabilimdalı Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2021
Öğrenci Adı ve Soyadı Mehmet CANLI
Tez Danışmanı DR. ÖĞR. ÜYESİ ANIL ÖZÜDOĞRU
Türkçe Özet Giriş ve Amaç : Fiziksel uygunluk aşırı yorgunluk olmaksızın günlük görevleri canlı ve dikkatli bir şekilde yapabilme yeteneğidir. Ayrıca ayarlanılabilen maksimum aerobik kapasiteyi tanımlayan bir terimdir. Dikkat ise zihnin aynı anda mümkün olan birkaç nesne veya düşünce dizisi gibi görünen objelerden birine odaklanmasıdır. Çocuklarda fiziksel uygunluğun bilişsel işlevler üzerine bir etkisi olduğu bilinse de düzenli spor yapan çocuklarda fiziksel uygunluk ile dikkat düzeyleri arasındaki ilişki bilinmemektedir. Çalışmamızın amacı 7-12 yaş arası sporcu çocuklarda fiziksel uygunluk ile dikkat düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: Çalışma kesitsel bir çalışma olarak planlandı. Araştırmaya katılan çocuklar sporcu olan ve sporcu olmayan (kontrol) olmak üzere 2 gruba ayrıldılar. Araştırmaya 55 sporcu, 55 sporcu olmayan toplam 110 çocuk dahil edildi. Çocukların sosyo-demografik bilgileri kaydedildi. Çocukların fiziksel uygunluk düzeyleri Eurofit Test Bataryası ile değerlendirildi. Dikkat düzeyleri ise Bourdon Dikkat Testi ile belirlendi. Eurofit Test Bataryası sağlıkla ilişkili fiziksel uygunluk ve performanla ilişkili fiziksel uygunluk parametrelerini içeren 9 alt testten oluşmaktadır. Değişkenlerin birbiri ile olan ilişkisi Pearson Korelasyon analizi ile değerlendirildi. Gruplar arası karşılaştırmada Bağımsız Örneklem T testi kullanıldı. Bulgular: Araştırmaya 55 sporcu çocuk (25 erkek; 30 kız), 55 sporcu olmayan çocuk (26 erkek; 29 kız) katıldı. Katılımcıların yaş ortalaması sırasıyla 11.63±0.77; 11.80±0.67 yıldır. Sporcu ve kontrol grubu karşılaştırıldığında Flamingo Denge Testi, Disklere Dokunma Testi, Otur-Eriş Esneklik Testi, Durarak Uzun Atlama Testi (DUAT), El Kavrama Kas Kuvveti Testi (EKKKT), Mekik Testi, 10*5 metre Mekik Koşu Testi, Bükülü Kolla Asılma Testi (BKAT) ve Bourdon Dikkat Testi değeri (BDT) arasında sporcu çocuklar lehine anlamlı farklılık bulundu (p<0.05). Sporcu çocuklarda BDT değeri ile DUAT skoru, EKKKT skoru, Mekik Testi skoru ve BKAT skoru arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.05). Kontrol grubunda fiziksel uygunluk parametreleri ile BDT değeri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p>0.05).Sonuç: Çalışma sonucunda çocuklarda bazı fiziksel uygunluk parametreleri ile dikkat düzeylerinin birbiri ile ilişkili olduğu bulundu. Dikkat düzeyi geliştirilmek istenen bir çocuğa, dikkat geliştirme programlarına ek olarak fiziksel aktivite ve spor faaliyetlerinin de eklenmesi gerektiğini düşünmekteyiz.
İlgilizce Özet Introduction: Physical fitness is the ability to perform daily tasks vividly and carefully without excessive fatigue. It is also a term that defines the maximum aerobic capacity that can be adjusted. Attention, on the other hand, is when the mind focuses on one of the objects that appear to be several possible objects or strings of thought. Although it is known that physical fitness in children has an effect on cognitive functions, the relationship between physical fitness and attention levels is unknown in children who do regular sports. The aim of our study is to examine the relationship between physical fitness and attention levels in athletes children aged 7-12 years. Methods: The study was planned as is a cross-sectional study. Children participating in the study were divided into 2 groups as athletes and non-athletes (control). A total of 110 children, 55 athletes and 55 non-athletes were included in the study. The socio-demographic information of the children was recorded. Physical fitness levels of the children were evaluated with the Eurofit Test Battery. Attention levels were determined using the Bourdon Attention Test. The Eurofit Test Battery consist of 9 subtests that include helath-related physical fitness and performance-related physical fitness parameters. Relationship of variables with each other was evaluated by Pearson correlation analysis. Independent Sample T test was used for comparison between groups. Results: 55 athletes (25 boys; 30 girls) and 55 non-athletes (26 boys; 29 girls) participated in the study. The average age of the participants was 11.63±0.77, 11.80±0.67 years respectively. When the athlete and control groups were compared, a significant difference was found between Flamingo Balance Test, Tapping Plate Test, Sit and Reach Flexibility Test, Standing Long Jump Test (SLJT), Hand Grip Strength Test (HGST), Shuttle Test, 10*5 meter Shuttle Run Test, Pull-on Twisted Arms Test (PTAT) and Bourdon Attention Test (BAT) in favor of the athletes children (p<0.05). There was a statistically significant relationship was found between BAT value and SLJT score, HGST score, Shuttle Test score and PTAT score in athlete children (p<0.05). There was no statistically significant relationship between physical fitness parameters and BAT value in the control group (p>0.05).Conclusion: As a result of the study, it was found that some physical fitness parameters and attention levels were correlated with each other in children. We think that physical activity and sports activities should be added to a child whose attention level is desired to be improved in addition to attention development programs.