img
Bilgi İşlemsel Düşünme Becerisi Üzerine Programlama Öğretiminin Etkisi
Proje Ekibi
 Didem ALSANCAK SIRAKAYA Didem ALSANCAK SIRAKAYA
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Projedeki Rolü: Yürütücü
Proje Türü Yükseköğretim Kurumları Tarafından Destekli Bilimsel Araştırma Projesi
Proje No TBY.E2.17.005
Proje Konusu İçinde bulunduğumuz bilgi ve iletişim teknolojisi çağında öğrencilerden çeşitli becerilere sahip olması beklenmektedir. Bu becerilerden bir tanesi de bilgi işlemsel düşünme becerisidir. Bilgi işlemsel düşünme bilgisayar biliminin temel kavramlarından yararlanarak problem çözmenin, sistem tasarlamanın ve insan davranışlarını anlamanın bir yolu olarak tanımlanmaktadır. Bilgi işlemsel düşünme becerisi bir bilgisayar bilimi kavramı olmakla birlikte tüm alanlarda problem çözme amaçlı kullanılan bir beceridir. İçinde bulunduğumuz 21. yüzyılda okuma, yazma gibi temel beceriler arasında yer alacağı ifade edilen bilgi işlemsel düşünme yaratıcı düşünme, algoritmik düşünme, eleştirel düşünme, problem çözme, işbirlikli öğrenme ve iletişim becerileri ile ilişkilidir. Bu durum eğitim sürecinde bilgi işlemsel düşünme becerisinin gelişiminin önemini ortaya koymaktadır. Başta programlama olmak üzere tasarım tabanlı öğrenme aktiviteleri bilgi işlemsel düşünme becerisinin gelişimine katkı sağlamaktadır. Programlamanın öğrencilerin problem çözme becerisini üzerine olumlu etkisi olduğunu gösteren araştırmalar alanyazında mevcuttur. Ayrıca alanyazında programlamanın problem çözme dışında diğer 21. yüzyıl becerileri üzerinde etkisinin olduğu sonucuna ulaşılan çalışmaların da olması bir problem çözme yaklaşımı olarak tanımlanan bilgi işlemsel düşünme üzerine programlamanın etkisi olduğunu düşündürmektedir. Bu çalışmanın amacı da programlama öğretiminin öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerileri üzerine olan etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 Güz döneminde Bilgisayar Programcılığı bölümü 1. sınıfta öğrenim gören ve programlama temelleri dersini alan 60 kişi oluşturmaktadır. Araştırma tek grup öntest-sontest desen türünde modellenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Bilgisayarca Düşünme Becerileri ölçeği uygulanmıştır. Uygulama 10 hafta boyunca yürütülmüştür. Sürecin başında öğrencilere bilgisayarca düşünme beceri ölçeği uygulanmış, uygulama sürecinde programlama eğitimi gerçekleştirilmiş, süreç sonunda ise bilgisayarca düşünme beceri ölçeği sontest olarak tekrar uygulanmıştır. Araştırmanın veri analizi süreci devam etmekte olup, elde edilen sonuçlar ve sonuçlara yönelik öneriler alanyazın kapsamında incelenecektir.
Proje Durumu Tamamlandı
Başlangıç Tarihi 11-04-2017
Bitiş Tarihi 05-06-2017
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

Paylaş