| Proje Ekibi (2) |
Dr. Öğr. Üyesi Gamze BEYAZOĞLU BACI
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye Projedeki Rolü: Yürütücü |
|
Türkiye Projedeki Rolü: Araştırmacı |
| Proje Türü | Yükseköğretim Kurumları Tarafından Destekli Bilimsel Araştırma Projesi |
| Proje No | SBF.A3.25.002 |
| Proje Sahibi Kurum | Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi |
| Proje Durumu | Devam Ediyor |
| Başlangıç Tarihi | 12-05-2025 |
| Bitiş Tarihi | 11-01-2026 |
| Proje Konusu | Projenin amacı zihinsel engelli bireylerin fiziksel aktiviteye katılımını arttırmanın yanı sıra zihinsel engele sahip olan bireyler ile normal gelişim gösteren bireyler arasındaki anlayışı, kabulü ve katılımı teşvik ederek sporun dönüştürücü gücü ve neşesiyle insan ruhunun gücünü serbest bırakmaktır. Projenin temel araştırma sorusu zihinsel engelli bireylerin uyarlanmış spor etkinliklerine katılım deneyimleri sosyal bağlılık, sosyal aidiyet ve sosyal etkileşim becerilerini nasıl etkilemektedir. Kendisi başlı başına AR-GE boyutuna sahip olan bu araştırma nitel araştırma metodları ile test edilecektir. Bu proje, zihinsel engelli bireylerin fiziksel aktiviteye katılımını artırmayı hedeflemesi bakımından özgün bir değere sahiptir. Ayrıca bu proje, toplumda genellikle marjinalleşen ve ayrımcılığa maruz kalan zihinsel engelli bireylerin sosyal kabulünü ve etkileşimini geliştirmek amacıyla sporun dönüştürücü gücünden faydalanması, Uyarlanmış spor etkinlikleri ile zihinsel engelli bireylerin sosyal bağlılık ve aidiyet duygularını güçlendirmeyi hedeflemesi, toplumsal dışlanma yerine, anlamlı sosyal etkileşimler kurmalarına olanak tanıması ve bireyler arasında empati ve anlayış geliştirilmesine katkıda bulunarak, zihinsel engelli bireylerin daha kapsayıcı ve destekleyici bir sosyal çevrede yer almalarını teşvik etmesi özgünlüğünü ifade eden bir diğer yönüdür. Öte yandan zihinsel engelli bireylerin özel olimpiyat branşlarından biri olan voleybol alanında eğitilmesi ve bu eğitimle birlikte zihinsel engelli bireylerin sosyal becerilerine olan etkisini ölçen özgün bir araştırma sorusuna odaklanması yeni bilgi üretimi açısından, toplumsal dışlanma ve önyargı gibi önemli sosyal sorunlara yenilikçi bir yaklaşımla çözüm araması açısından, sadece akademik bir katkı sunmakla kalmayıp, aynı zamanda zihinsel engelli bireylerin topluma daha aktif ve katılımcı bir şekilde entegre olmalarına yardımcı olacak politikalar, uygulamalar ve eğitim programlarının geliştirilmesine de olanak tanıması vb. süreçler çalışmanın AR-GE niteliğini ve özgünlüğünü arttıran uygulamalar olarak projede yerini alacaktır. Bu çerçevede projenin alt araştırma soruları 1-Zihinsel engelli bireylerin uyarlanmış spor etkinliklerine düzenli katılımı, sosyal bağlılık duygularını ne ölçüde güçlendirmektedir? 2- Bu etkinliklere katılım, zihinsel engelli bireylerin topluluk veya grup içindeki aidiyet hislerini nasıl etkilemektedir? 3- Uyarlanmış spor etkinliklerinin, zihinsel engelli bireylerin diğer bireylerle sosyal etkileşim becerileri üzerinde nasıl bir etkisi bulunmaktadır? 4- Zihinsel engelli bireylerin spor etkinliklerinde yaşadıkları deneyimlerin, kendilerini ifade etme ve iletişim kurma yeteneklerine katkısı nedir? 5-Normal gelişim gösteren bireylerle yapılan ortak spor etkinlikleri, zihinsel engelli bireylerin önyargılara karşı farkındalık geliştirmelerine ve olumlu bir sosyal ortamda bulunma hissine nasıl katkı sağlamaktadır? (bk. amaç ve hedefler bölümü) |
| Anahtar Kelimeler | Sosyal aidiyet, engellilik, fiziksel aktivite, uyarlanmış spor |