Proje Ekibi |
Nilay ÇAĞLAYAN DİLBER
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye Projedeki Rolü: Yürütücü |
Proje Türü | Yükseköğretim Kurumları Tarafından Destekli Bilimsel Araştırma Projesi |
Proje No | EGT.E2.17.003 |
Proje Konusu | Bilginin sunuluş biçimleri metin yapılarını ortaya çıkarmaktadır. En yaygın bilgi veren metin yapılarından biri de karşılaştırmalı metin yapılarıdır. Karşılaştırmalı metinlerde, iki olayı veya kavramı karşılaştırmaya yönelik bilgi verilmekte ve aralarında karşılaştırma ilişkisi kurulan birimlerin farklı açılardan benzerlik ve farklılıklarına işaret edilmektedir. Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı (2015)'nda da"5-8. sınıflar düzeyinde bilgi verici metinler kapsamında kronolojik sıralamaya, tanımlamaya/betimlemeye, karşılaştırmaya, sebep-sonuca ve problem çözmeye dayalı metin yapılarından ve gezi yazısı, deneme, eleştiri, söyleşi, köşe yazısı, makale, biyografi, otobiyografi, mülakat vb. türlerden örneklere olabildiğince yer verilecektir." ifadesi yer almaktadır. Ortaokul öğrencilerinin karşılaştırmalı metin yapısında oluşturulmuş metinleri anlayabilmeleri ve bu tür metinleri üretebilmeleri için metin yapısı bilgisine sahip olmaları gerekmektedir. Bir yazma öğretimi modeli olan Öz Düzenlemeli Strateji Gelişimi modeli de türe özgü yazmayı içeren stratejilerin öğretimini içermektedir. Yapılan araştırmalar, modeli kullanan öğrenci yazarların ürettikleri karşılaştırmaya dayalı metinlerin niteliğinin arttığını göstermektedir. Bu çalışmada ise ortaokul öğrencilerinin karşılaştırmalı metin yapısının Türkçe derslerinde nasıl öğretilebileceğine dair teorik açıklamalara yer verilecek; ayrıca karşılaştırmaya dayalı nitelikli metinler üretmelerini sağlamaya dönük Öz Düzenlemeli Strateji Gelişimi modeli kullanılarak hazırlanmış örnek bir ders izlencesi sunulacaktır. Anahtar Kelimeler: metin yapısı öğretimi, karşılaştırma metni, yazma öğretimi, Öz Düzenlemeli Strateji Gelişimi Modeli. |
Proje Durumu | Tamamlandı |
Başlangıç Tarihi | 27-01-2017 |
Bitiş Tarihi | 06-06-2017 |