img
Probability Explorer Programının İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Olasılıkla İlgili Plan Hazırlama Becerilerine Etkisi
Proje Ekibi
 Ferdağ KAHRAMAN AKSOYAK Ferdağ KAHRAMAN AKSOYAK
Türkiye
Projedeki Rolü: Araştırmacı
 Cahit AYTEKİN Cahit AYTEKİN
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Projedeki Rolü: Yürütücü
 Serdal BALTACI Serdal BALTACI
Türkiye
Projedeki Rolü: Araştırmacı
Dr. Öğr. Üyesi Yasemin KIYMAZ Dr. Öğr. Üyesi Yasemin KIYMAZ
Türkiye
Projedeki Rolü: Araştırmacı
Avni YILDIZ
Bülent Ecevit Üniversitesi, Türkiye
Projedeki Rolü: Araştırmacı
 Rabia SARICA Rabia SARICA
Kadirli Şehit Öğretmen Orhan Gök Anadolu Lisesi Müdür Yardımcısı, Türkiye
Projedeki Rolü: Araştırmacı
Proje Türü Yükseköğretim Kurumları Tarafından Destekli Bilimsel Araştırma Projesi
Proje No EGT.A3.17.009
Proje Konusu Olasılık, bilimin birçok alanında kullanılan ve önemi giderek artan bir konu olmaktadır. Kimyave fiziğin birçok kavramı olasılık kavramları ile yeniden ifade edilmiştir. Olasılıksal düşünceekonomiden arkeolojiye kadar birçok alanda düşünceleri ve karar alma mekanizmalarınıyönlendirmektedir. Bu nedenlerde üstün yetenekli çocukların kesin sonuçları olan durumlarıöğrenmelerini yanında, bir olayın olma olasılığı hakkında da eğitilmeleri gerekmektedir(Wheatley, 1983). Üstün yetenekli çocukların yeni fikirler üretmekten ve ürettikleri fikirleri testetmekten hoşlandıkları bilinen bir gerçektedir. Probability explorer yazılımı da olasılıkkonusunda öğrencilere fikir üretmeleri için uygun ortam sağlamakta ve sonucu simülasyonyardımıyla hemen görmelerine imkan verdiğinden üstün yetenekli öğrencilerin eğitimindekullanılabileceği düşünülmektedir. Mills (2002) ilerleyen zamanlarda öğretmenlerin bilgisayarsimülasyonlarının olasılık ve istatistik öğretimindeki potansiyelini keşfederek, kendi öğretimyöntemlerini değiştirmeye başlayacaklarını ifade etmektedir. Probability Explorer yazılımıöğrencilere açık uçlu bir öğrenme ortamı sunarak, kendi olasılık bilgilerini test etme imkânıvermektedir. Bu yazılım öğrencilere para, zar veya torbadan renkli top çekme gibi bir çokdeneyin yapma imkânı sunarak, bu deneylerin sonuçlarını grafik ve tablo olarak görmelerineimkân sağlamaktadır. Öğrenciler bu deneylerde olayın kaç defa tekrarlanacağını ve sonuçlarınasıl görmek istediklerini belirleyebilmektedirler. Sonuçların grafik ve tablo olarakgösterimleri, bir deneydeki her olayın sonucu belli olduğunda dinamik bir ortamda karşımızaçıkmaktadır. Chance Maker yazılımında olduğu gibi öğrenciler örnek uzayı ve teorik olasılığıkontrol edebilmekte ve oluşturdukları bu deneyi, simülasyondaki deneysel olasılık sonuçları ilekarşılaştırabilmektedirler. Probability Explorer yazılımı Hollylynne Stohl tarafından araştırmatabanlı bir uygulama yazılımı olarak geliştirilmiştir. Bu araştırmada, üstün yetenekli öğrencilerematematik öğretmekle görevli 3 Bilsem matematik öğretmenine Probability Explorer yazılımıtanıtılmıştır. Daha sonra öğretmenlerin fikirleri alınmıştır. Veri toplama aracı olarak mülakatkullanılmıştır. Elde edilen veriler ise nitel veri analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırma sonunda öğretmenler yazılımın üstün yetenekli öğrencilere olasılık öğretiminde etkili olduğunu ifade ederek, onların gereksinimlerine uygun bir öğretimin nasıl olmasıgerektiğine ilişkin fikirler üretmişlerdir.
Proje Durumu Tamamlandı
Başlangıç Tarihi 11-04-2017
Bitiş Tarihi 01-12-2017
Anahtar Kelimeler Olasılık Öğretimi, Olasılık Simülasyonları, Bilgisayar Destekli Öğretim, Öğretim Planı Hazırlama
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

Paylaş